Translate


الخميس، سبتمبر 23، 2010

صالون الحلاقة







بالامس كنت عند الحلاق عاوز اقص شعري ... فخطرت في بالي هذه الفكرة...وهي باللهجة المصرية الحلوة ... وكانت محاورة بيني وبين صاحب الصالون ....فلما جلست على كرسي الحلاقة ...قال
**********************





اجلس جالس

وخليك عاقل

واديني راسك

اقص لك احلى قصه


واخلي شعرك بكده فله

واحط فيه زيت وخروع

وطلع الفلوس الي عندك

عاوز تسريحة قرعة

او تكون على اخر حركة

وكل شيئ بحسابه

بس قولي ايه في بالك

وبعد ما تفقنا قام وينادي

عطني المقص والمشط يا محمد

دا الباشا وابوه زباين عندي

وخليني بقى اشوف شغلي

واترك السواليف البايخة عني

دنا معلم يا افندي

والموس بيلعب بيدي

وتحريك الراس دا فني

واسأل الشعب العربي عني

كلهم بيجوا عندي

وقص لهم احلى قصه

ومنهم بيحب التسريحة والقرعة

ودي شطارة ومهارة

وما يعملهاش الا الشطارة

قلت ايه يا افندم في الحكاية

وخلينا نشوف البداية
دا شعرك عاوز استشوارة

وكمان دقنك عاوز حلاقة

ونحط ماسك على وجهك

عشان يطلع زي المرايا

تحسب ان الحلاقة دي لعبة

دا هي فن ودراسة

وبكلوريا في النجارة

وبص على الحيط تشوف الصورة

انا كنت الاول في المنصورة

ولفيت كل المعمورة

لا تحسب نفسك في الجيزة

دا الحال بقى مستورة

بس لا تبخل عليا بكم ورقة

والله يعطيك العافية
ونعيما مقدما







ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق